ارائه مطالب آموزشي ، مهارتي و سوالات مقطع ابتدايي
آموزش ابتدایی 2
 
 
سه شنبه 29 شهريور 1390برچسب:نقاش, خطاط,معلم,خیاط, باران,شبنم, :: 16:24 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

 

معلم باید نقاش باشد تاچهره ی زیبای دانش آموز

 

رادر ذهن ودلش نقاشی کند معلم باید خطاط

باشد تا به زندگی خط خورده ی بعضی از

دانش آموزان شکل دهد معلم باید خیاط باشد

تا درزهای روح ودل کوچک وپاک کودکان را ترمیم

کند معلم باید شبنم باشد وقطرات مهر را بر گل

روی کودکان بپاشد معلم باید باران باشد تا پاکی

را به دانش آموزان خود بیاموزد.

 



سه شنبه 29 شهريور 1390برچسب:, :: 16:19 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

ويژگي‌هاي يك معلم در دوره‌ي آموزشي ابتدايي

1-  اولين عنصر يا ويژگي علاقه‌مندي به شغل معلم است كه در غير اين‌صورت اين‌كار، كاري مشقت بار خواهد بود. علاقه‌مندي سبب احساس موفقيت و در نتيجه پيشرفت خواهد بود.

2-ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان . در واقع يكي از مهارت‌هاي اساسي يك فرد براي احراز شغل معلمي در دوره‌ي آموزشي ابتدايي مهارت برقراري ارتباط با ديگران است. معلم بايد بتواند با دانش‌آموزانش در درجه‌ي اول و سپس با محيط خود ارتباط مؤثر برقرار كند.

3-  درك حقيقتي به نام تفاوت‌هاي فردي دانش‌‌آموزان و به رسميت شناختن آن در كار معلمي بسيار مهم و راهگشاست و سبب توجه به نيازهاي گوناگون دانش‌آموزان مي‌شود و معلم مي‌تواند استعدادهاي گوناگون بچه‌ها كشف و درك كند و آن‌ها را به درستي در مسيررشد و تعالي قرار دهد.

4-  معلم‌هاي خلاق موفق‌ترند. خلاقيت در كار معلمي معجزه مي‌كند.

5-  اطلاعات به روز از رشته‌ي مورد تدريس و كسب آگاهي از تغييرات برنامه‌ي درسي معلم را تواناتر مي‌سازد. لذا كنجكاوي كه محرك اصلي چنين ويژگي است براي يك معلم موهبتي الهي است. كنجكاوي سبب رشد معلم در مهارت‌هاي تدريس و ساير مهارت‌هاي شغل معلمي مي‌شود. كنجكاوي سبب مي‌شود تا معلم بتواند زمينه‌ي پرسش‌گري را در فضاي ياد دهي- در يادگيري دامن بزند.

6-  تعليم و تربيت آدمي، در بستر زمان معنا مفهوم پيدا مي‌كند و عينيت مي‌يابد. از ويژگي‌هاي يك معلم در دوره‌ي آموزشي ابتدايي صبر و بردباري است. معلمان صبور وبرباري بهتر نتيجه مي‌گيرد.

7-  معلمان با نشاط فضايي سرشار از شادي و شور و شوق يادگيري را در دانش‌آموزان ايجاد مي‌كنند. اين نشاط چه در ظاهر معلم و چه در رفتار بايد نمود داشته باشد

 



یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:بازی درمانی اعتماد به نفس, :: 17:25 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

بازی‌هایی برای نقویت اعتماد به نفس دانش‌آموزان

این بازی ها کمک می‌کنند که دانش‌آموز در مورد خود احساس مثبتی داشته باشد هدف این است....... که فرد در خود و دیگران نکته مثبتی بیابد. کشف نکات مثبت دیگران مانع از این می‌شود که انسان فقط به خود بیندیشد. این امر در کلاس جو مثبت و حمایت کننده‌ای ایجاد می‌کند و به بهبود رابطه بین دانش‌آموزان منجر می‌شود درعین حال، به جای توجه به اختلافات و تفاوتها، شباهت‌های افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.معلم کلاس می‌تواند هر روز یکی از کودکان را به دلیل نظر مثبت و جالبی که ابراز کرده است، تشویق کند ضمن این که لازم است در طول هفته و ماه فرصت‌هایی برای تشویق همه دانش‌آموزان برای کمک به ارتقای اعتماد به نفس آنان فراهم شود.

 




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:احاطه کامل ,درس,امتحان,, :: 11:11 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

http://www.orvah.com/

1- احاطه کامل معلم به موضوع درس خودمهم ترین عامل موفقیت معلم این که به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود بطور کامل مسلط ودر درس خود صاحب نظر باشد .در صورتی که معلم این شرط اساسی را دارا باشد  میتوان امیدواربود که تمامی نقا ئص  دیگررا برطرف نماید و یک معلم نمونه گردد . اما در صورت فقدان یا نقصان این شرط اساسی به هیچ وجه نمی توان کار تعلیم را به سطح مطلوبی رسانید.لازم به تذکر است که مطالعه کتابها  ومجلات ومطالب مختلف مربوط به درس وکمک گرفتن از معلمین با تجربه ای که همان درس را قبلاتدریس کرده اند می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.



 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:مفهوم عدد, :: 15:57 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

تعدادی لوبیا در رنگهای مختلف درون کیسه ای می ریزیم بعد از دانش آموز می خواهیم از داخل کیسه 4 عدد لوبیا در بیاورد از او می خواهیم به ما بگوید چند لوبیا قرمز و چند لوبیا چیتی داریم ؟ مثلا او می گوید 3 عدد لوبیا قرمز و 1 عدد لوبیا چیتی . دوباره از او می خواهیم 4 عدد لوبیا در بیاورد و تعداد آنها را بگوید مثلا:

 

می گوید 1 عددلوبیا قرمز و 2 عدد لوبیا چیتی و 1 عدد لوبیا سفید . در این موقع است که دانش آموز مفهوم عدد 4 را خوب یاد گرفته است . یا تعدادی مکعب چوبی به او می دهیم سپس از او می خواهیم شکلهای مختلف 4 را برای ما بچیند . او عدد 4 را به صورت 1و1 و 2 یا 3و 1 یا 2و 2 می چیند که در این صورت مفهوم عدد 4 را بخوبی یاد گرفته است و دیگر در مفهوم جمع و تفریق و ضرب مشکلی پیدا نخواهد کرد اگربه مدت سه ماه وقت گذاشته شود که دانش آموز بخوبی مفهوم اعداد را یاد بگیرد مفاهیم جمع و تفریق و ضرب را بخوبی یاد خواهد گرفت



سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:فرصت,فکر,, :: 15:25 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

یک بررسی در مورد معلمان

راجع به مقدار زمانی که صرف سوال می کنند ، نشان می دهد که به نظر آنان این امر معمولی است که وقتی سوالی را مطرح می کنند ، قبل از تکرار آن ،بیشتر از یک ثانیه منتـــظر نمانده و فردی را برای جواب دادن صدا بزند .


 

 "  دانش آموز اول که پاسخ داد، معلــم کمتر از یک ثانیـــه منتظر می ماند و سپس نفر  بعدی را صـدا می زند ."

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:ارزشیابی توصیفی,مستمر,, :: 15:15 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

  • چگونه می توان فرآیند سنجش مستمر را بهبود بخشید؟

 

 

«سنجش»به تمام فعالیّت های معلم و دانش آموزان در«خود ارزیابی»گفته می شود که بتواند بر اصلاح فعالیت های یادگیری و یاددهی تأثیر گذارد و اطلاعات مفیدی به معلم بدهد.به وسیله ی سنجش سازنده و مستمر است که در آن بازخورد ها برای ســــازگار کردن فعالیت های معلم با نیاز های دانش آموز استفاده می شود.یک سنجش مستمر و سازنده باید برانگیزه و اعتماد به نفس دانش آموزان  تأثیر بگذارد

 

 

 

و از آن در سازگار کردن فرآیند یاددهی ـ یادگیری استفاده شود.فرآیند یاددهی ـ یادگیری یک فرآیند تعالمی است که معلم باید میزان پیشرفت دانش آموز خود و مشکلات آنان در این فرآیند آگاه باشد تا بتواند برنامه ی کاری خود را به درستی و براساس نیازهای متفاوت دانش آموز تنظیم کند.گفتگو در کلاس ـ مشاهده ی نوشته ی دانش آموزان ـ تکالیف منزل و تمرین های کلاسی از جمله روش هایی است که در بهبود بخشی به سنجش مستمر تأثیر به سزایی دارد.

 

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:دعا, :: 11:8 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

چه زیباست هنگامی که در اوج نشاط و بی نیازی هستی دست به دعا برداری .

                         جبران خلیل جبران



سه شنبه 15 شهريور 1390برچسب:همدلی,کار تیمی, :: 10:44 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

در مهد كودك های ایران 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن هر كی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره باخته و بعد 9 بچه و 8 صندلی و ادامه بازی تا یك بچه باقی بمونه. بچه ها هم همدیگر رو هل میدن تا خودشون بتونن روی صندلی بشینن.


در مهد كودك های ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یكی روی صندلی جا نشه همه باختین. لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میكنن و همدیگر رو طوری بغل میكنن كه كل تیم 10 نفره روی 9 تا صندلی جا بشن و كسی بی صندلی نمونه. بعد 10 نفر روی 8 صندلی، بعد 10 نفر روی 7 صندلی و همینطور تا آخر.

با این بازی ما از بچگی به كودكان خود آموزش میدیم كه هر كی باید به فكر خودش باشه. اما در سرزمین آفتاب، چشم بادامی ها با این بازی به بچه هاشون فرهنگ همدلی و كمك به همدیگر و كار تیمی رو یاد میدن



افلاطون گفته روح دایره است

من دایره های روحم را کشف کردم

5 دایره دور روحم کشیدم

 

و خودم را مرکز این دایره ها قرار دادم

مگر نمی خواستم خودم را کشف کنم؟؟؟

پس مرکز آن دایره ها خودم بودم

 



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:, :: 9:18 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

آموزگار: آ        دانش آموز : د

 

روش تدریس : داستان گویی

 

آ: بچه های گل. امروز می خواهم با یک چیز جالب از شما پذیرایی کنم.

د: خانم چه چیزی می خواهید بدهید؟



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:باز خورد توصیفی,, :: 9:5 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

تعریف بازخورد توصیفی :

ارائه هرگونه اطلاعات از نتایج و روند فعالیتهای یادگیری است که دانش آموز دریافت می کند .

مؤلفه های یک بازخورد مناسب :

۱

- توصیف وضع موجود

 

 

بیان نقاط قوت

 

 

۲-بیان نقاط ضعف به صورت مثبت

 

(به صورت تهدید آمیز و تحقیرآمیز نباشد)

( رهنمود با توجه به اشکالات باشد )....

 



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:بازی آموزشی,هم آغاز ,هم پایان, :: 8:54 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

نام بازی : بگرد و پیدا کن

اهداف آموزشی : شناخت و آموزش حروف ، تمرین مهارت گوش دادن و تشخیص کلمات هم آغاز و هم پایان

سن بازی کنان : دانش آموزان کلاس اول

محوطه بازی : کلاس درس و یا فضای محدوده ی حیاط مدرسه 




ادامه مطلب ...


   پوشاک کهنه را بپوش و کتاب تازه را بخر!

·        فرزندان ما به هدايت و محبت ، بسيار بيشتر از دستورالعمل هاي آموزشي نياز دارند.

·        هنگامي که مي کوشيم همه چيز را درباره ي زندگي به کودکان بياموزيم ، آن ها چيستي زندگي را به ما مي آموزند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 10 شهريور 1390برچسب:آرامش نا امیدی شکست, :: 10:5 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

زیباترین آرایش  :

برای لبان شما راستگویی 

برای چشمان شما رحم و شفقت 

برای دستان شما بخشش 

 برای قلب شما عشق 

و برای زندگی شما دوستی هاست 

                    

هیچ کس نمیتونه به عقب برگرده و همه چیز را از نو شروع کنه ولی هر کسی میتونه از همین حالا عاقبت خوب و جدیدی را برای خودش رقم بزنه 

نا امیدی ها مثل دست اندازهای یک جاده میمونن ممکننا امید. شکست باعث کم شدن سرعتت در زندگی بشن ولی در عوض بعدش از یه جاده صاف و بدون دست انداز بیشتر لذت خواهی برد بنابر این روی دست اندازها و ناهمواریها خیلی توقف نکن به راهت ادامه بده  

وقتی احساس شکست میکنی که نتونستی به اون چیزی که می خواستی برسی ناراحت نشو حتما خداوند صلاح تو رو در این دونسته و برات آینده بهتری رو رقم زده 

وقتی یه اتفاق خوب یا بد برات می افته همیشه دنبال این باش که این چه معنی و حکمتی درش نهفته هست 

برای هر اتفاق زندگی دلیلی وجود دارد که به تو میآموزد که چگونه بیشتر شاد زندگی کنی و کمتر غصه بخوری 

 



1- هدف انتقال معلومات نیست ؛بلکه استفاده از  رویکردهای اکتشافی ؛همیاری ؛حل مساله وفعالیت هایی مانند :فعالیت های مشاهده ای ؛گردش علمی و... برای فراهم نمودن زمینه  تولید دانش توسط فراگیران هدف اصلی تدریس خواهد بود.

٢- نو ع مواد آموزشی مورد استفاده ؛ به گونه ای است که فراگیران بتوانند با آنها به دست ورزی پرداخته ویا از آنها برای برقراری تعامل با محیط بهره گیرند.

٣- در این تدریس ؛کنترل ونظارت بر فرایند یادگیری به دانش آموز سپرده می شود. در واقع یادگیرندگان با راهنمایی معلم ؛فرصت کشف فعال ؛کاوشگری ؛بحث وگفت و گو ؛ارزیابی نقطه  نظرات واستدلال وتبادل عقیده پیدا می کنند.

۴- یادگیری مشا رکتی وجمعی مورد حمایت وتشویق این نوع تدریس قرار دارد.

۵- کلاس های درس ساختن گرا، غالبا  حالتی مانند کارگاه آموزشی دارند.

۶- در تدریس ساختن گرا ؛دانش آموز  از گروه می آموزد وبه گروه یاد می دهد وتعاون وهمکاری را به عنوان یک اصل مسلم در یادگیری می پذیرد.

٧-.....



دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:معلم ساخت گرا, :: 13:35 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

- آسان سازی فرایند ساخت دانش است.

 

٢- چون یادگیرنده در مرکز یادگیری قرار دارد ؛معلم نقش راهنما وتسهیل کننده را بازی

 

می کند.

 

٣- به فراگیر اجازه می دهد؛تا دانش را بسازد ونه اینکه دانش از طریق آموزش به او ارائه شود.

 

۴-با آگاهی از نظرات وتجارب قبلی فراگیران ؛،موقعیتهایی(پروژه ؛تهیه ی گزارش ؛کارورزی و...) را طراحی می کند که آنها بتوانند به بازسازی وبسط دانش خود بپردازند.

 

۵- بخش مهمی از نقش معلم در فضای ساختن گرا ؛سوال کردن است.زیرا طرح سوال به عنوان داربست یادگیری ؛مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۶- نوع سوالات معلم ؛تحلیل ؛ترکیب وقضاوت توام با ارزیابی را به همراه دارد.سوالاتی مانند:

 

*آیا مطلب تازه ای دیده ای؟

 

* آیا می توانید راه دیگری بیابید؟

 

* چه اتفاقی می افتد اگر.....

 

٧- معلم دانش آموز را در کشف توانایی ها وعلایق یاری می کند؛ چون می داند هیچ

 

 انگیزه ای  قوی تر از علاقه ی عمیق ووادارنده نیست.

 

٨- معلم در این روش تفاوتهای فردی را به عنوان (گنجینه های دانش ) به حساب

 

می آورد؛که می تواند برای غنی سازی وتقویت یادگیری فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.

 

٩- از دید معلم ساختن گرا ؛ دانش آموز متفکری است که نظریه پرداز آینده خواهد بود.

١٠-......



شیوه های پیشنهادی تدریس املا

1.  املای دو نفره پای تابلو : بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموزی دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد  جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.

2. املای پرده ای : به این شکل که متن املا توسط معلم یا دانش آموزان قوی پای تابلو نوشته می شود. بچه ها متن را با دقت می بینند و می خوانند آنگاه پرده ای روی نوشته ها کشیده می شود تا تابلو پاک می گردد و آن متن برای کلاس املا گفته می شود.



ادامه مطلب ...


درباره وبلاگ

اين وبلاگ سعي دارد ، اطلاعات مورد نيازآموزشي و مهارت ياد گيري را با بهره گيري از تجربيات چندين ساله آموزشي خود ،و همچنين جمع بندي ازسايرمنابع دراختيار دانش آموزان عزيزو همكاران گرامي قرار دهد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ابتدایی 2 و آدرس amozeshb.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 153
بازدید کل : 51585
تعداد مطالب : 153
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1

شروع کد نظرسنجی! -->city=IRXX0018&border=B01937' type=text/javascript >