ارائه مطالب آموزشي ، مهارتي و سوالات مقطع ابتدايي آموزش ابتدایی 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چهار شنبه 27 مهر 1390برچسب:آموزش جرم وحجم, :: 18:54 :: نويسنده : گیتی محمد بیگلو
يكي از مهمترين مسائلي كه هنوز بسياري از معلمان پايه دوم ابتدايي نگران تدريس آن هستند ، آموزش مفهوم حجم و جرم در درس علوم است . بيشتر آموزگاران تصور ميكنند كه در پايان اين درس ، دانشآموزان بايد بتوانند كلمات جرم و حجم را در زندگي روزمره به خوبي به كار ببرند و مفاهيم آن كلمات را هم دقيقاً بدانند و تعاريف آنها را بيان كنند . اما نظر مؤلفان محترم اين موضوع درسي اين است كه اگر دانشآموز بتواند از كلمات (( حجم و جرم )) به معناي دقيق آن استفاده كند ، مطلوب است . ولي اهداف اصلي از تدريس اين مبحث دقيق در پايه دوم ، آموزش اين مفهوم است كه دانشآموز درك كند هر مادهاي در هر يك از سه حالت كه باشد ، جايي به خود اختصاص ميدهد ( حجم دارد ) و در عين حال جرم هم دارد . البته دانشآموزان اين مطالب را پس از انجام دادن آزمايشها در مييابد و هدف آن است كه در پايان درس ، از مطالب جرم وحجم به صورت كاربردي استفاده كند . مثلاً بتواند حدس بزند كه در يك جعبه مقوايي كوچك ، چند قوطي كبريت جا ميگيرد يا مثلاً پيشبيني كند كه يك جعبه مقوايي كوچك ، تحمل سنگيني چه مقدار سنگ ريزه را دارد يا بتواند قطعه سنگي پيدا كند كه سنگيني ( جرم ) آن با سنگيني (جرم ) يك توپ بزرگ يا چيزي مشابه آن ، يكسان باشد و . . . ادامه مطلب ...
خوشبختی یعنی مهارو کنترل ذهنت* .
یعنی بدونی که به چه فکرهایی اجازه ی ورود بدی و به چه فکرهایی اجازه ندی که وارد شو ند . ادامه مطلب ...
ارزشیابی مستمر وسازنده را چگونه شروع کنیم؟
ارزشیابی مستمر یا سازنده، بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود به این معنا که ارزشیابی درجریان آموزش جاری است ومعلم به طور مستمر با آن در گیر است به عبارت دیگر ارزشیابی مستمر در طراحی برنامه درسی معلم جای خاصی دارد ،یعنی معلم از نتایج مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش استفاده کند. ادامه مطلب ... ما می توانیم خیلی چیزها را از کودکان یاد بگیریم. بسیاری از ما این اقبال بلند را داریم که پس از گذشت بیست یا سی سال از دوران کودکی خود بار دیگر از نزدیک با این دوره سحر آمیز آشنا شویم. اگر بچه های ما نیز صاحب فرزندان دیگر شوند باز هم در سالیان دور تر می توانیم درس های تازه تری از کودکان بگیریم. ادامه مطلب ... ارزشیابی مستمر یا سازنده، بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود به این معنا که ارزشیابی درجریان آموزش جاری است ومعلم به طور مستمر با آن در گیر است به عبارت دیگر ارزشیابی مستمر در طراحی برنامه درسی معلم جای خاصی دارد ،یعنی معلم از نتایج مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش استفاده کند.
ارزشیابی مستمر وسازنده را چگونه شروع کنیم؟
هیچ راه معین وتعیین شده ای برای سنجش مستمر و پویا وجود ندارد . این نوع سنجش می تواند به شکل های مختلفی انجام شود وشما بر اساس اطلاعاتی که ازطرق مختلف جمع آوری می کنید ،مثل مشاهده ی رفتار وعملکرد دانش آموزدر هنگام انجام فعالیتهای کلاسی یا ارائه ی گزارش پروژها ،پاسخ به پرسشها کلاسی (کتبی- شفا هی) و بررسی پوشه ی دانش آموز ،او را مورد ارزیابی قرار دهید . اما همواره به خاطر داشته باشید که آنچه یک سنجش و ارزیابی را مستمر وپویا ورشد دهنده، می کند شیوه ی استفاده از نتایج آن سنجش و ارزیابی است.
ادامه مطلب ...
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|